مروری بر جایگاه و نقش زنان مسلمان در تاریخ صدر اسلام کینه را باید دفن کرد؛ آنچه می‌کارند مهر است نگاهی به آموزه های اسلامی درباره روابط خانواده، حدود و حقوق متقابل آنها نسبت به یکدیگر ارزش روایت و نشر حدیث شرحی بر آثار و برکات نماز| لحظه خوب دیدار توزیع ۶ هزار ساندویچ در چایخانه صحن امام‌حسن‌مجتبی‌(ع) پیش‌بینی تشرف بیش از ۱۰ هزار زائر پیاده به مشهد در دهه کرامت تولیت آستان قدس رضوی: صبر و مهربانی از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی است انتشار فراخوان نخستین سوگواره بین‌المللی «سفینة‌النجاة» + جزئیات ثبت نام طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین از مشهد تا کربلا آغاز شد برگزاری اجتماع بزرگ صادقیون در مشهد + فیلم و عکس سردار ایافت دعوت حق را لبیک گفت آزمون سراسری اعطای مدرک تخصصی حافظان قرآن در مشهد برگزار شد منطقِ امام صادق (ع) و بایستگی‌های امر به معروف اندر احوال خیال همه آنچه از انقلاب فرهنگی امام ششم شیعیان باید بدانیم| امام به حق ناطق؛ حضرت صادق(ع) ترویج فرهنگ رضوی در روستا‌ها با بهره گیری از ابزار هنر رونمایی از از بسته شعر دهه کرامت ۱۴۰۳ در حرم مطهر رضوی اعلام ویژه‌برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شهادت امام‌جعفرصادق(ع) شناسایی پیکر مطهر شهید دفاع مقدس پس از ۴۲ سال
سرخط خبرها

آیت‌الله علم‌الهدی: رادیو زیارت باید در دسترس تمام شیعیان قرار بگیرد

  • کد خبر: ۱۱۱۶۸۸
  • ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۴
آیت‌الله علم‌الهدی: رادیو زیارت باید در دسترس تمام شیعیان قرار بگیرد
امام جمعه مشهد و نماینده، ولی وفقیه در خراسان رضوی گفت: آنتن رادیو زیارت باید حتی در نقاط خارج از کشور برای شیعیان خارج از ایران در دسترس باشد تا شیعیان بتوانند با امام معصوم ارتباط بگیرند. در عربستان شیعیان زیادی هستند که از نعمت زیارت امام رضا (ع) محرومند. این دسترسی باید برای آنان نیز فراهم شود.

گروه فرهنگ | شهرآرانیوز؛ آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در اختتامیه نخستین جشنوراه تولیدات رادیویی زیارت با اشاره به اینکه زیارت نقطه اتصال و ارتباطی است که انسان را از حوزه زندگانی انسانی و بشری وارد عرصه بندگی می‌کند، عنوان کرد: امام هادی (ع) که در زیارت جامعه کبیره مقام عصمت و امامت را ابواب الایمان معرفی می‌کند. ابواب‌الایمان را به امام رضا (ع) و سایر ائمه معصومین نسبت می‌دهیم که انسان از طریق درگاه آنان به نقطه خدایی‌شدن می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه زیارت انسان را از یک جریان معمولی به مسیر دیگری سوق می‌دهد گفت: ارتباط با امام ابزار این میل است، لذا توجه به امام، زیارت محسوب می‌شود. حدیث سلسله‌الذهب تصویرکننده منظره توحید است. فرض کنید در یک بیابان وسیعی قرار گرفته‌اید که در وسط آن قلعه‌ای قرار گرفته باشد. در بیابان از هر سویی می‌توان به سمت این قلعه حرکت و به دیوار آن برخورد کرد، اما تنها یک راه برای رسیدن به در این قلعه وجود دارد. توحید نیز همانند این قلعه است.

امام جمعه مشهد تصریح کرد: راه‌های زیادی برای رسیدن به توحید وجود دارد، اما اینکه چگونه به خدا برسند جای بحث دارد. امام شرط ورود به این قلعه و خدا است. از طریق ارتباط با مقام ولایت می‌توان به خدا رسید، از همین رو زیارت در اصل به این معنا است که انسان را به خدا نزدیک کند.

علم‌الهدی با اشاره به روایاتی که از امام هشتم (ع) پیرامون اجر و ثواب زیارت ایشان نقل شده، افزود: زیارت امام رضا (ع) برابر با هزار حج و عمره است و بنا بر گفته پدر بزرگوار ایشان، امام کاظم (ع)، زیارت امام رضا (ع) برابر با ۷۰ هزار حج مقبول است. در اینجا این سوال به وجود می‌آید که زیارت امام رضا (ع) چه رابطه‌ای با حج دارد؟ فلسفه حج وصال به حق است. لذت وصال به حق در حج برای انسان‌ها متفاوت است.

وی با بیان اینکه تمام انسان‌ها در اتصال به خدا در جریان حج شرایط یکسانی ندارند، تاکید کرد: استعدادها، امکانات و توانمندی‌ها برای انسان‌ها مختلف است، اما در جریان زیارت امام رضا (ع) انسان فقط به طرف خدا نرفته است، بلکه از یک نقطه‌ای به خدا اتصال پیدا می‌کند که گویی ۷۰ هزار بار به مکه رفته و حج مقبوله داشته است. جریان و ریسمانی که انسان را از طریق امام به خدا وصل می‌کند به اندازه ۷۰ هزار حج دارای اثر است.

آیت‌الله علم‌الهدی گفت: زیارت امام رضا (ع) زیارت طلا و نقره و قبر نیست، بلکه زیارت، محضر مقام معصوم (ع) است. امام هشتم خلیفه پیامبر است که مکلف به انجام تکالیف پیامبر است، لذا مومنی وقتی خدمت امام وارد می‌شود، پیش از آنکه به امام سلام بدهد، امام به او سلام می‌کند.

امام جمعه مشهد ادامه داد: وقتی به حضرت سلام می‌دهید، دل انسان تکان می‌خورد و گریه او جاری می‌شود. در واقع پیش از آنکه به امام سلام بدهید، امام به شما سلام کرده که باعث این دگرونی در دل انسان شده است؛ بنابراین زیارت، درک محضر امام است و هیچ عملی بالاتر از این نیست که انسان در محضر امام ارتباط پیدا کند و از طریق ایشان به خدا وصل شود.

وی با تاکید بر اینکه رادیو زیارت نباید مختص خراسان رضوی باشد، خاطرنشان کرد: زائری که از صد‌ها و ده‌ها کیلومتر دورتر به سمت مشهد حرکت می‌کند در دل جاده و کویر با رادیو زیارت با امام رضا (ع) ارتباط می‌گیرد. رادیو زیارت نباید به گونه‌ای باشد که جریان ارتباطی و امواجی آن فقط مربوط به همین استان باشد. رادیو زیارت باید در تمام کشور قابل استفاده باشد و به شکل جدی توسعه پیدا کند.

امام جمعه مشهد تصریح کرد: آنتن رادیو زیارت باید حتی در نقاط خارج از کشور برای شیعیان خارج از ایران در دسترس باشد تا شیعیان بتوانند با امام معصوم ارتباط بگیرند. در عربستان شیعیان زیادی هستند که از نعمت زیارت امام رضا (ع) محرومند. این دسترسی باید برای آنان نیز فراهم شود.

وی با اشاره به استفاده حجم زیادی از زائران از رادیو زیارت افزود: ۸۰ درصد زائران با ماشین‌های شخصی و یا اتوبوس به زیارت امام رضا (ع) مشرف می‌شوند. این زائران تنها وسیله ارتباطی که در اختیار دارند رادیو است. از همین رو ۲۸ میلیون زائر در سال پیش از آنکه به زیارت فیزیکی امام رضا (ع) مشرف شوند، از طریق رادیو به زیارت امام هشتم (ع) مشرف شده و زیارت از راه دور خود را انجام داده‌اند.

آیت‌الله علم‌الهدی: با بیان اینکه امام رضا (ع) در ایران بر همه چیز مقدم است، تاکید کرد: با توجه به موقعیت و امکاناتی که رسانه ملی در اختیار دارد، باید تمام امکانات در راستای خدمت به امام رضا (ع) مورد توجه قرار بگیرد. امیدوارم رادیو زیارت مقدمه تاسیس شبکه زیارت باشد. اگر شبکه زیارت ایجاد شود، مردم همیشه در محضر امام رضا (ع) خواهند بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->